Saturday, October 23, 2010

مقالات دانشجویان

مقاله ای با عنوان :
 ارزیابی طرح های تفصیلی در بافتهای فرسوده با توجه به معیارهای کیفی کالبدی و عملکردی، مورد مطالعه بافت فرسوده غیرتاریخی شهر یزد
که در" دومین همایش ملی بهسازی و بازآفرینی بافتهای تاریخی، فرسوده شهری و سکونتگاههای غیررسمی"در اردیبهشت 89 و در شهر شیراز به صورت چاپ در کتاب مقالات ارائه شده است.

ارائه دهندگان :
فرخنده جوهری،دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری دانشگاه تربیت مدرس johari1402@gmail.com
دکتراحسان رنجبر،دانشجوی دکتری معماری و مدرس گروه طراحی شهری دانشگاه تربیت مدرسe_ranjbar@modares.ac.ir  

چکیده:
آنچه در سالهای اخیر در شهرهای سنتی همچون یزد شاهد آن هستیم، بیش از همه در نتیجه تحولات ناشی از پیشنهادات طرحهای توسعه شهری می باشد. درغالب موارد در اینگونه طرحها تامین سرانه های مورد نیاز محلی و ناحیه ای و به طور کلی عوامل کمی مد نظر بوده و به عواملی همچون همجواری کاربریها، پراکنش کاربریها و عوامل کیفی دیگرکه می تواند زمینه مناسبی را جهت پیشنهادات طراحی شهری فراهم آورد، توجه ناچیزی شده است و در نتیجه در راستای اجرای پیشنهادات طرحهای جامع و تفصیلی در طول چند دهه گذشته، سازمان فضایی اینگونه شهرها به شکل چشم گیری انطباق محیطی خود را از دست داده اند.
با توجه به مطالب مذکور، در این پژوهش، پس از بررسی تعدادی معیارهای کیفی موثر در بهبود و ارتقاء اینگونه طرحها، طرح تفصیلی شهر یزد در بافت فرسوده غیر تاریخی، به طور نمونه با توجه به معیارهای مذکورمورد ارزیابی کیفی قرارخواهد گرفت. به طور حتم در نظر گرفتن معیارهای کیفی مطلوب در راستای ارائه پیشنهادات اینگونه طرحها، می تواند تاثیرات بهینه ای در جهت ارتقاء و تحقق پذیری هر چه بیشتر طرحهای مذکور داشته باشد. در نهایت نتیجه مطالعات حاضر به اینصورت ارائه می گردد که توجه بیشتر به بخش ضوابط طرح تفصیلی، وضوح بیشترضوابط در رابطه با معیارهای کیفیت محیط، توجه به بحث تدقیق و همجواری کاربریها، پیش بینی جزئیات کالبدی محلات تا حد ممکن، بررسی جوانب تحقق پذیری و اجرایی شدن طرحهای عملکردی و کالبدی توسط مشارکت مردم و عوامل دیگر می تواند قدمی درراه ارتقاء طرحهای توسعه شهری و تحقق پذیری هرچه بیشتر اینگونه طرحها باشد.

کلمات کلیدی: طرحهای توسعه شهری، طرح تفصیلی، بافت فرسوده یزد، ارزیابی، معیارهای کیفیت، تحقق پذیری طرح، ضوابط

 جهت دریافت فایل pdf مقاله به آدرس ذیل مراجعه فرمائید:

http://www.4shared.com/document/iF-Z7I1O/tarhe_tafsili.html
  • شایان ذکراست استفاده از مقالات این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع می باشد.

No comments:

Post a Comment