Tuesday, December 7, 2010

مقالات دانشجویان

مقاله ای با عنوان: بررسي مؤلفه هاي كيفيت محيط در فضاي ورودي شهرها

که در شماره بهار ۱۳۸۸ درمجله آبادی به چاپ رسید.

نويسندگان:
مهندس مسعود خادمي، دانشجوي کارشناسي ارشد طراحي شهري دانشگاه تربيت مدرس
آدرس الکترونيکي: Khademi957@yahoo.com
مهندس رضا رفيعي جوزم،دانشجوي کارشناسي ارشد برنامه ريزي شهري دانشگاه علم و صنعت ايران 
آدرس الکترونيکي:  rrjavazm@gmail.com       

چکيده:
فضاي ورودي شهرها به عنوان مفصل اتصال دهنده فضاي طبيعي خارج و فضاي مصنوعي داخل شهر و به عنوان برقرار کننده ارتباط ميان شهر و پيرامونش از برخي الگوهاي ارتباط فضايي پيروي مي کند.
گسترش خودبه خود وتوسعه بي رويه و بدون برنامه شهرها و توجه نکردن به الگوهاي توسعه فضايي مناسب باعث ضعف در شکل و محتواي فضاهاي ورودي شهرها در ايران گرديده است.
از آنجا که فضاي ورودي در شهرها به عنوان يکي از فضاهاي شهري محسوب مي شود و حتي مي توان آن را به عنوان اولين فضا در برخورد با پديده شهر تصور کرد، توجه به مفهوم ورودي و الگوهاي رايج ارتباط فضايي اين پديده يکي از اساسي ترين مطالعات در توجه به رويکرد فضاهاي شهري است. بنابر اين براي دستيابي به راهکارهاي مناسب در طراحي و ساماندهي ورودي کنوني شهرها ، ابتدا توجه به ماهيت مفهوم ورودي و شناخت پديده اي اين موضوع و همچنين توجه به ويژگي هاي آن يکي از اساسي ترين موضوعاتي است که در طراحي ورودي شهرها بايد در نظر گرفت.
در اين پژوهش سعي بر تفسير ماهيت فضاي ورودي با توجه به ويژگي هاي فرمي و عملکردي ومعنايي  و تقسيم بندي فضاي ورودي به سه حوزه نيمه مستقل خارجي ، مستقل مياني و نيمه مستقل داخلي مي باشد و در نهايت به بررسي مؤلفه هاي كيفيت محيط (فرم ،عملكرد ،معنا) در فضاهاي شهري و ارزيابي اين مؤلفه ها در سه حوزه ورودي شهر مي پردازيم.

 جهت دریافت فایل pdf  مقاله به آدرس ذیل مراجعه فرمائید:

No comments:

Post a Comment